Jag ska bli med trädgård…

När huset köptes rensades varenda rabatt bort. Varje buske och varje perenn fick vika undan för gräsmattan. Då 2009 var jag inte redo för trädgård, men det är jag nu 2017 hoppas jag. Eller nu har jag åtminstone intresset – även om jag känner att jag kommer åka på några nitar innan jag lärt mig hur detta ska gå till.

Jag övervintrade mina pelargonior för första gången förra vintern och jag kände mig glad att jag lyckats med det. Inte det svåraste för en som kan och vet förstås.. men för mig som inte tidigare gjort något liknande var det stort.
Så i höstas skulle jag göra exakt samma sak som året innan. Jag gjorde det. Ställde in mina pelargonior i garaget som är svalt men ändå på plussidan hela vintern. Sen glömde jag bort dem. På riktigt. Glömde bort dem.
I februari i år tänkte jag att det var kört. Men jag tog in dem. Klippte ned dem och av mina 6 plantor överlevde 4. Men så hade jag lärt mig nåt nytt i år… Att ta sticklingar. Så nu har mina 4 plantor blivit 16 stycken. Vilken lycka.

Tomater och chiliplantor är oxå något man börjar med har jag fått lära mig.. Så i februari sådde jag från frö. Det här var ju inte heller något jag gjort tidigare. Fröpåsarna hade jag köpt över nätet och tomaterna är körsbärstomater av sorten Wilma. Chiliplanterna minns jag just nu inte vad de heter – men jag har kvar fröpåsen. Jag har inte tidigare (åtminstone inte sedan förskolan på tidigt 80-tal) sått från frö. Så min tanke var att det kanske inte blir så många plantor av fröerna – så det är bäst jag sätter dem alla. 36 tomatplantor har jag haft som mest. Många är kvar ännu, men de är lite av varierande kvalitet.. 16 chiliplantor (där tog planterngskrukorna slut efter 16 st… annars hade det blivit fler..)som verkar ta sig riktigt bra. Kan tänkas bli lite stark tomatsås i höstens matlådor om alla överlever och ger frukt.

Utöver ovan plantor har jag sått potatis, kronärtskocka, rädisor, morötter, rödbeta, sallat, ärtskidor och krasse. Jag har fått rabarber av mina föräldrar (jag hade rabarber sedan tidigare – men en annan sort), svartvinbärsplantor av min bror, jag har på Lidl köpt krusbär – både en grön och en röd på stam, jag har av en kompis fått ta hallonbuskar och slutligen så har jag via Facebook fått sibiriska björnbärsplantor som ska överleva här i Norrland.
Så ni förstår – jag går från 0 till 100 på ett och samma år. Kryddorna som jag tänkt plantera har jag inte ens kommit till. Jag tänker mig köpa ekologiska kryddor på affären i kruka och sätta ned i stora krukor. Det är odlingsplanen i år. Fast just bären räknar jag inte med någon jätteskörd i år då de är ny/omplanterade för säsongen.

Växthus då? Ja det finns inte än. Jag önskar det fanns och jag önskar att det var så romantiskt fint som man ser i alla trädgårds/kvälls/inredningstidningar.. Men det finns stora planer. Jag har blivit lovad fönster från flera håll. Men bland annat från en som ska byta fönster i hela sitt hus – och där tror jag att jag kan få ihop så växthuset blir som en helhet.. Kanske till och med kunna använda den gamla altandörren som entrédörr. Jag surfar på pintrest varje dag mer eller mindre och drömmer hur det ska byggas.. Men fönstren har jag tyvärr inte tillgång till förrän i höst.

Jo sen har jag en hund – min stora kärlek. Han ska såklart alltid vara med på ett hörn. Och gärna i vägen dessutom.

 

 

 

Säg vad du tycker!

